2011. február 27., vasárnap

A farsang farka! Fánk a pofánkba!


Hetek óta halogatom az idei fánk sütést. Nem azért mert macerás és nem is azért mert kedvem nem volt hozzá. Egyszerűen csak halogattam. Pont. De ma végre felvettem a kesztyűt és szembe néztem a nagy feladattal. 5 perc alatt hoztam meg a döntést. Sütök! Persze se élesztő, se tojás nem volt itthon, így első körben rohanás a közértbe, (ilyenkor imádom, hogy vasárnap is sopingolhatok) megvettem a hozzávalókat és azon örvendeztem, hogy milyen jó, hogy van egy tuti receptem, amivel még soha nem vallottam szégyent a nagyérdemű fogyasztóim előtt. Egyébként tényleg a jó recept és a türelem a titka a könnyű, omlós tésztájú fánknak, mert azt a kifogást nem tudom elfogadni, hogy olyan izé, amikor ragacsos a kezem a tésztától, vagy, hogy én nem is tudok sütni, de a kedvencem az, hogy minek süssek, úgy sem fog sikerülni. Hát igen. Nem vagyunk egyformák. Szerencsére.

Szóval süssünk fánkot, pláne, ha eladó sorban vagyunk, hiszen ennek a sütinek, mily meglepő, de a szerelemhez van köze. Azt olvastam, hogy régen, ha egy fiatal legény megosztotta a fánkját egy ifjú leánnyal, akkor ez az esemény felért egy eljegyzéssel. Mivel a fánkon körbefutó csík a jegygyűrűt szimbolizálja, annak elfogyasztása jelképesen ugyan, de összekötötte a habzsoló párt. Ezek után jól gondoljátok meg, hogy kivel osztjátok meg ezeket a nagyszerű, édes korongokat. A farsang jó! Süssünk fánkot! Ezret!

Recept

fél kg lisz
2 dl langyos tej
5 tojás sárgája
5 dkg élesztő
1 csipet só
1 ek rum
5 dkg porcukor
8 dkg vaj olvasztva

Olaj a sütéshez.

Az élesztőt, a tejet és a porcukrot tedd egy nagyobb keverőtálba és 15 percig hagyd pihenni. Szépen felfut az élesztő. Szitáld rá a lisztet (fontos momentum) add hozzá az olvasztott vajat, tojások sárgáját, sót, rumot. Keverd össze, majd lisztes deszkán gyúrd simává. Takard le, és jó fél órát meleg helyen keleszd. (én bemelegítem a sütőt 50 fokra és beteszem nyitott ajtónál a sütőbe a tálat) . Ha kétszeresére kelt, tedd ki a tésztát lisztezett deszkára és nyújtsd ki másfél centi vastagra. Ha ezzel megvagy, szaggass 6-7 cm átmérőjű korongokat, határozott, tekerő mozdulattal. A visszamaradt nyesedéket gyúrd újra és végezd el a szaggatást azon is. Ha megvagy, takard le a fánkokat és pihentesd további negyed órát, letakarva. Ennek a pihentetésnek is fontos szerepe van, ne hagyd ki, mert itt még kel a tészta. Ezután az ujjaddal nyomkodj mélyedéseket a fánkok közepére és előmelegített olajban kezd el sütni. Végezz próbasütést, nehogy forró legyen az olaj. Mert ha ilyen, akkor kívül hamar megsül, belül viszont nyers marad.

A fánkokat a lyukas felével lefelé tedd az olajba, majd 2-3 percig fedő alatt süsd őket. Így biztosítod a szalagot a peremére. A másik oldalt nem kell fedő alatt sütni. A kész fánkokat itasd le konyhai papírtörlővel, porcukrozd meg őket és jó sok lekvárral tömd tele a hasadat. Egyéb változat: olvasztott csokival, juharsziruppal, puncspudinggal! Köszi a tippeket Csontos Ági!

Imádom a farsangot! Imádom a fánkot! Egy évig megint nem eszem! Kidurranok! Bilagitot nekem!

1 megjegyzés: