2011. február 28., hétfő

Ez a Petőfi mindenhol ott volt? Székely kápi! Nyámiiii!


Megkívántam, megfőztem! Ennyi! Vitaminra éhezett a szervezetem! Sok vitaminra! Nagyon sok vitaminra! Kell még ez a C, nem akar múlni a zord tél, hogy a fene egye meg. Csipkebogyó? Citrom? Halls cukor? Neeeem! Nekem semmi más nem kell, csak a káposzta! Sok-sok káposzta és kész. Arra vetemedtem, hogy jól belehúzok és feldobtam egy székelykáposztát, nem törődve a kalóriákkal. Persze, lehet ezt light verzióban is készíteni, de én most megadtam neki mindazt, amit megérdemel. Szalonnát, zsírt, fehér kenyeret. Ahogy a nagy könyvben meg lett az írva. Hála Petőfinek. Petőfinek? Igen, mivel ezt a nevet neki köszönhetjük, a székely néphez ennek az ételnek semmi, de semmi köze sincsen. Ha hinni lehet a történetnek, akkor maradék pörköltnek és maradék káposztafőzeléknek köszönhetjük ezt a nagyszerű és egyszerű egytálételt, amit Székely József főlevéltáros leleményesen összeborított és ezzel megalkotta az azóta is nagy népszerűségnek örvendő finomságot! Ja! Petőfi persze megtudta, hogy mi is történt kedvenc éttermében és legközelebb már Székely káposzta néven követelte magának is a levéltáros "főztjét". A light verzió olajjal készül, száraz, zsír nélküli szín hússal és persze a tejföl is tabu, a fehér kenyérről már ne is beszéljünk. De kérdem én! Ki akar egy ilyen kaját joghurttal és abonettel megenni? Az jelentkezzen, hogy jól ellássam a baját! :)


Fogyasztásnál egyre azért illik odafigyelni! Egy tányér nem tányér! Hiszen a C vitamin könnyen tovamegy a szervezetünkön, így nem árt, ha erre előre gondolunk! Mosoly!



Recept

70 dkg sertés comb 1,5x1,5-ös kockákra darabolva
1 nagy fej vöröshagyma finomra vágva
10 dkg füstölt zsír szalonna apró kockákra vágva
1 gerezd fokhagyma zúzva
1-2 babérlevél
1 fél kk egész köménymag
10-15 szem egész bors, só
70 dkg savanyított apró káposzta
2 ek piros paprika
2 dl tejföl
1 ek liszt

A kockára vágott szalonna zsírját kisütjük. A pörcös zsírra rászórjuk a köményt és 5-10 másodperc alatt kipattogtatjuk. Hozzáadjuk a fokhagymát, félrehúzzuk a tűzről, rászórjuk a paprikát, összekeverjük, hozzáborítjuk a húst, összeforgatjuk és visszatesszük a tűzre.
Folyamatos kevergetés mellett a húst kifehérítjük, hozzáadjuk a borsot, babérlevelet, majd apránként, vízzel felengedve fedő alatt háromnegyed készre főzzük. Sóval csak finoman, mert lassabban puhul tőle a hús, inkább a végén ízesítsük. Ha elértük a kívánt puhaságot, adjuk hozzá a káposztát, keverjük el, öntsük fel fél liter vízzel és főzzük puhára a húst. Az egész főzés nagyjából 1 órát vesz igénybe. A végén a tejfölt keverjük össze a liszttel, adjunk hozzá fél dl langyos vizet, keverjük ki alaposan és habarjuk be a káposztát. Kóstoljuk, ízesítsük a szánk íze szerint. Tipp: ha nem kedveljük a nagyon savanyú ízt, akkor a káposztát mossuk ki folyó vízzel, mert így tompíthatjuk a savasságot. Továbbá a még kellemesebb ízhatás kedvéért adhatunk hozzá némi fehérbort és a kapor is csak jót tesz neki, bár ezek nem klasszikus hozzávalók, mégis kellemesen egészítik ki az amúgy is harmonikus ízeket!

Gyerekek! Ez sokkal jobb lett, mint szerettem volna! Ebből 3 tányér lesz és holnap nem posztolok, mert az ügyeleten kötök ki, azt hiszem! A füstölt szalonna KÖTELEZŐ! Bort nekem, mert kívánom! :)


2 megjegyzés: