2011. május 1., vasárnap

Tökfőzelék. Pont.


Mostanában napi rendszerességgel járom a csarnokot. Barokkos túlzás ugyan, de már-már otthonosan mozgok minden szegletében. Kivéve talán az emeletet. Az  nem érdekel. Tavasz van, imádom. Idén különösen. Ha kertész lennék, ilyenkor azt érezném, hogy ajándékot kaptam, mert életet nevelhetek. Mondjuk tököt! Frisset, finomat. Elkezdődött a spárgaszezon, megjelent a magyar eper, fejthető már a friss zöldborsó , gyönyörű az újburgonya, szóval dömping van gyerekek, tessék piacolni. Vegyetek tököt és főzzetek főzeléket. Ezt Annácska is megette, aki amúgy sohasem! Mert finom! 

Recept

1 kg friss tök kimagozva, legyalulva, sózva, kinyomokodva
1 fej vöröshagyma finomra vágva
1 liter zöldség vagy húsleves
1 ek vaj
1 ek olaj
kisebb gerezd fokhagyma reszelve
nagy csokor friss kapor finomra vágva
1 ek ecet
pár csepp citromlé
1 dl natúr joghurt
1 dl tejföl
2 ek étkezési keményítő
só, bors

A vajat olvasszuk össze az olajjal, majd pároljuk meg rajta a hagymát. Picit sózzuk.  Alap lével főzzük puhára. Ha megpuhult, adjuk hozzá a kinyomkodott tököt, fokhagymát, keverjük össze és fél percig forgassuk. Öntsük fel az alap lével. Forraljuk fel. Közben a tejfölt, joghurtot keverjük össze a keményítővel, csomómentesre. Ha felforrt a levünk, 1 dl levet adjunk a habaráshoz, ezzel is keverjük ki, majd folyamatos kevergetés mellett adjuk a tökös alaphoz. Habarjuk be. Sózzuk, borsozzuk, adjuk hozzá az ecetet, citromlevet. Egyet forrjon, majd szórjuk bele a kaprot. 

Adhatunk hozzá fasírtot, virslit, tükörtojást. Én a bundáskenyérre szavatam! 
Tessék elfelejteni a menzás tököt. Ez már a 21. század. Higgyetek nekem! Zseniális! Friss! Egyszerű! Zabálnivaló!



4 megjegyzés:

  1. Szia! Én januártól egy iskolai menzát vezetek. A szakácsnőm nagyon jó ízléssel főz. A gyerekeknek egy héten kétszer főzeléket adunk. A múlt héten 60 kg (sajnos mirelit) tökből főztünk főzeléket. Kevés maradt, valaki még repetázott is! Üdv: Matus Laci (volt albérlőtársad)
    Ps.: jó a blog, rendszeres olvasód vagyok!

    VálaszTörlés
  2. Szia Laci! Szerencsére vannak kivételek! Engem a menzás főzelékben csak az zavar, hogy rengeteg finomított lisztet használnak hozzájuk, ( hogy laktatóbb legyen és kevesebb zöldség kelljen hozzá) ami felpörgeti a gyerekeket, mert felviszi az inzulinjukat és csodálkozunk, hogy pörögnek ezerrel és nem lehet bírni velük. Egyszer elmennék kóstolni :)
    Örülök, hogy olvasol.
    Üdv
    Feri

    VálaszTörlés
  3. Novákné Baba Andrea2011. május 26. 11:20

    Szia, próbáltad már a habarást zabpehelyliszttel keményítő helyett? Az nekem természetesebb és rostban gazdagabb...
    Mit gondolsz? Kíváncsi lennék a véleményedre.
    Köszi, Andi

    VálaszTörlés
  4. Novákné Baba Andrea2011. május 27. 4:24

    Kipróbáltam, és valóban isteni lett!!!

    VálaszTörlés