2011. február 2., szerda

Zab. Rizs. Ottó. Halál a májra!



Délben hívtak a Mokkából, holnapra vega kaja kéretik. Csak azért írom le ezt, mert ennek lesz még jelentősége.

Ma a fészbúkon kettétörtem egy szerencse sütit, különleges késztetést éreztem a zúzásra, rongálásra. Az volt benne az okosság, hogy váratlanul találkozom valakivel, akinek nagyon örülni fogok.

Na, persze, gondoltam magamban, ugyan mekkora az esélye ennek, de azért gyorsan írtam rá egy kommentet, miszerint ha valaki 4 óra magasságában az Oktogon körül jár, ugyan gondoljon majd rám, mert én is arrafelé tekergek és jöjjön már össze ennek a hülye sütinek a tuti. Vicces lenne összefutni valaki kedvessel.


Mit ad Isten, 4 körül pont a nyolcszög felé jártam, 12 km futás után, teljes eufóriában, lebegtem a járda felett vagy tíz centivel, amikor megláttam Krisna egyik magyarországi helytartóját ,egy fiatal lány testében és képében. Nem szoktam leállni nekik, odavetem, hogy Haribó, (nem Goranga) és megyek tovább. Szerintem vicces, remélem, hogy nem sértő nekik. De kit érdekel, ez egy szabad ország, talán ezt még nem büntetik. Asszem még szólásszabadság van.


Na, de vissza a lányhoz. Szóval máskor nem állok meg nekik, de most úgy éreztem, hogy kell.

Nem kényszer, vagy ilyesmi, ezen már túl vagyok, nem jövök zavarba, ha el kell hajtani a kéregetőket. Tény, hogy ebben a városban, ha mást nem is, de egy valamit biztosan meg lehet tanulni. Szemrebbenés és lelkiismeret furdalás nélkül elmenni a koldusok, hajléktalanok és adománygyűjtők mellett.

Én most kivételesen mégsem ezt tettem. Megláttam nála egy Vega szakácskönyvet és vérszemet kaptam. Nem lehet véletlen, hogy pont most, pont itt és pont akkor, amikor holnapra vega kajával kell készülnöm. Azt akartam hinni, hogy ez az a lány, akit a kínai szerencse süti besorsolt az életembe. Akivel váratlanul találkozom és örülni is fogok neki. Hát, elég váratlan és elég örömteli volt az egész, ha úgy vesszük.


Persze a nagy vega könyv nem lett az enyém, mert nem sikerült megállapodni egy köztes árban, de hajlandó voltam pár száz forinttal támogatni az ételosztást, amiért cserébe kaptam egy kisebb, de annál kedvesebb hús nélküli könyvet. Semmi karmikus izét nem akarok belemagyarázni az egészbe, de nekem ott vált kerekké az egész napom. Tök jó volt.

Gondolkodtam, hogy legyen e hatása a mai vacsira ennek a kis közjátéknak, de úgy döntöttem, hogy nem hagyom magamat ennyire elsodorni az eseményekkel. Ma májat sütök, csirkéből, remek házi káposztasalátát és egy olyan köretet adok mellé, ami biztos, hogy sokaknál kiveri a biztosítékot, de vállalom. Korholjatok, kövezzetek. Nem érdekel! 6 hétig csupa egészség! Rizottót készítek, de nem rizsből, hanem zabpehelyből. Porridge (poridsz), ha így jobban tetszik.

A zabpehely kevés kalóriát tartalmaz, viszont rost- fehérjetartalma magas, amely hozzájárul, hogy tartalmas és tápláló étel legyen. Jelentős mennyiségben tartalmaz B1- vitamint, de számottevő B2-, B3-, B6- és K-vitamin tartalma is. Ásványi anyagok közül kiemelkedő mangán-, magnézium-, réz- és foszfortartalma, de gazdag kalciumban, vasban és cinkben is.

A zabpehely rendszeres fogyasztása jó hatással lehet az egészség megőrzésére, javíthatja az emésztést és a csontok, valamint erek általános állapotát. Fogyasztása minden korosztály számára kedvező lehet, de kisgyermekek, kismamák, és idős emberek táplálásában játszhat kiemelkedő szerepet. Fogyasztható a már említett, ősi módon, zabkásaként, vízzel vagy tejjel felfőzve, de lehet sütemények alapanyaga, legnépszerűbbek a csokis és a gyömbéres kekszek, illetve főételek összetevője akár hús mellett, akár hús nélkül.

Na, most, hogy kiokoskodtam magamat jöjjön a recept!

50 dkg csirkemáj

2 fej vöröshagyma

1 gerezd fokhagyma

1 kanál piros paprika

1 csokor petrus

1 kk szárított majoránna

másfél bögre zabpehely

1 dl olíva olaj

4-5 kanál reszelt parmezán vagy más kemény sajt

fél dl száraz fehérbor

1 kis fej káposzta

1 szál répa

1 kisebb kaliforniai paprika

Só, bors, 1 kk mustár, 1 kk méz

A hagymából másfelet vágj finomra, tedd fel egy lábosban 2-3 kanál olajjal és párold. Közben gyaluld le a káposztát, a répát és a paprikát és a maradék hagymát vékonyra csíkozd. Ezeket tedd egy tálba, és sózd meg. Kb. fél kiskanálnyival. Keverd össze és hagyd állni. Ha a hagyma megpuhult, vegyél ki belőle 2 kanálnyit, amit tegyél egy kisebb lábosba.. A többihez add hozzá a zúzott fokhagymát és a kanál paprikát. Add hozzá a májat, adj alá 1 dl vizet, szórd meg a majoránnával, sózd, borsozd. Addig kevergesd, míg ki nem fehéredik, majd takard le és 10 percig közepes lángon főzd! A végén szórd rá a friss petrust. Most fogd a káposztás mixet és szépen nyomd ki belőle a levet. Ha túlsóztad, bátran öblítsd le. Egy keverőtálban keverj össze mézet, mustárt és olajt. Ezt add a káposztához. Őrölj rá friss borsot és alaposan forgasd össze. Én mondom, hihetetlen, hogy 10 perc alatt mire vagy képes pár zöldséggel.

A zabot utoljára készítsd el, mert frissen az igazi. Mint egy rendes rizottó. Inkább a vendég várjon rá, mint fordítva.

Vedd a félrerakott hagymát. Add hozzá a zabot, a bort és kb. másfél dl sós, forró vizet. Maradj ott vele, mert nagyon hamar megfő, 2 perc. Ha nagyon híg, szűrd le. Tedd vissza az edénybe, adj hozzá olíva olajt (2-3 kanálnyit) reszelj rá sajtot és keverd össze. Kóstold, ha nem elég sós, sózd, borsozd. Ha elkészült egyből tálald. Egyrészt a zab hamar megszívja magát és idővel összeáll. Ezen lehet segíteni, melegítés közben adj hozzá kis vizet, vagy éppen bort. Persze alap lé lenne az igazi, de ezt most én is kihagytam. Másrészt nem hiszem, hogy kínozni kellene magad azzal, hogy ott állsz egy ilyen csoda egyszerű kaja előtt és nem veszed magadnak a bátorságot, hogy azonnal a magadévá tedd! Ess neki! Úgy és ahogy neked jólesik.

Krisnások ide, Krisnások oda, én maradok a húsevők táborában. Csak tudnám, hogy a kínaiak honnan tudnak előre ilyen dolgokat? Egyszer kiderítem, hogy mitől olyan okosak és bölcsek.

Tuti, hogy a rizsnek köze van hozzá. Más magyarázat nem lehet.

Jelszó! Halál a májra! Rizs. Ottó! Ez most zabból van!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése