2011. február 23., szerda

Konfliktáltam! Oldalas-Feri: 0:1 Disznóság az egész!



Csak sóhajtani tudok, amikor Németh Lajos időjós azt mondja, hogy lassan, de biztosan közeledik a tél vége. Elsőre nem hiszek neki, így átkapcsolok a konkurenciához, meghallgassam, hogy az ő Zitájuk mit is mond ebben a témában. Nagy lehet az egyetértés a csatornák között, hiszen ő sem mond nagyon mást erről az egészről. Persze az meg sem fordul a fejemben, hogy talán igazuk is lehet, így veszem a fáradságot és a neten is megkuksizom, hogy hiteles e a két informátor. Itt 15 napos a prognózis és sajnálattal kell megállapítanom, hogy ha jön is az a tavasz, még nagyon-nagyon messze járhat, mert 5 fok fölé nem igen megy a napi hőség az elkövetkezendő hetekben.

Na, az én drága szervezetem azon nyomban jelzi is a sokkot és úgy dönt, hogy bizony téli időben nem való a saláta friss sajttal meg magvakkal, ezért agyamnak a parancsot kiadva valami zsíros, "párnázó" étek felé tereli a gondolataimat. Megállok a húsos előtt és tanakodom. tanakodom, de nem sokáig! A mangalica oldalas éppen akciós. Az én számban pedig még ott a hétvégi fokhagymás zsír íze, így nem tökölök túl sokat, bekérem az adagot és már látom is a szemem előtt, ahogy a puhára konfitált husirostok szálanként omlanak le az éppúgy megpuhult bordákról, mellette fehér kenyérrel, megosztva a legnagyobb átmérőjű tányért békességben, barátságban a legnagyobb egyetértésben.

A konfitálás ősi módja a húsok hosszú ideig való tárolásának. Bő zsiradékban, lassú tűzön főzzük meg a húsfélét. Leginkább kacsa -vagy libacomb, de mostanában mindenféle húsok is áldozatául esnek ennek az igen egyszerű és kényelmes, ám annál eredményesebb és sikerbiztos eljárásnak.
Két fontos dologra kell odafigyelni. A megfelelő hőfokra és az elegendő időre. Ez nem a 10 perces főzőcske. Bár az előkészítés nagyjából pontosan ennyi ideig tart. Konfitálhatunk tűzön, de a sütőben is. Ha tűzön tesszük, 2,5- 3 óra az az idő, amit rászánhatunk, sütőben inkább 4 óra, 80 fokon, de így sokkal szaftosabb, zamatosabb marad a hús. Mert mi is a confit? Hát zsírban való abálás. Így semmi sem marad szárazon.


Recept

1 kg sertés oldalas
1 szál répa
1 szál petrezselyem
4-5 gerezd fokhagyma szeletelve
1 fej vöröshagyma nagyobb darabokra vágva
1 babérlevél
1 ek friss rozmaring apróra vágva (jó a szárított is)
1 ek só
fél kg sertészsír


Kapcsold be a sütőt 80 fokra. Egy tűzálló edénybe tedd bele a zsírt, dobáld rá a zöldségeket és a fűszereket, majd az oldalast nyomkodd bele, hogy teljesen elmerüljön benn. Ez magától később úgy is megtörténik, hiszen a zsír elolvad és így a hús szépen, kényelmesen úszkálva fogja eltölteni azt a rövid időt a lefedett edényben, de hogy nyugodt legyél végezd el ezt a műveletet.

4 óra után vedd ki az edényt, emeld ki a húst, szűrd le a zsírt egy hőálló edénybe, hagyd kihűlni majd hetekig kenheted a mennyei zsírt paradicsommal, hagymával, retekkel feldobva a tavasz első sugarainak érkeztéig. A vele sült zöldségeket ki ne dobd, a zsírral együtt a galaxisig repít!A húst vedd ki, de vigyázz, mert annyira megpuhul, hogy könnyen leválik a csontról. Szelj mellé egy nagy karéj kenyeret, adj hozzá valami savanyút és hagyd magad kényeztetni. Nem fogod észrevenni, de ha nem vigyázol, megeszed az egészet. Lazulj néha! Egy kis zsír senkinek sem árt!

Örömmel jelenthetem, hogy sikeresen konfliktáltam az oldalassal. Nem ez volt az első confitem, de oldalast még nem készítettem ilyen formában. Nos, büszkén jelentem, hogy a csatát én nyertem! Ez disznóság! Esélye sem volt szegény párának.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése