2011. február 12., szombat

A gomba szárítva, a rukola pesto-nak is jó! Zutty bele!


Mitől lesz jó egy barátokkal eltöltött vacsora? Nos, ez a kérdés nem költői. De ha újra feltenném, akkor így tenném mindezt. Mitől lesz eredményes egy barátokkal eltöltött vacsora?
Nos, biztos, hogy kell az emberi tényező. Kell némi folyékony nyugtató, ami ebben az esetben egri álompálesz, pezsgő és bor volt, már nem emlékszem, hogy milyen sorrendben és ugye az sem baj, ha akad némi falnivaló is, amit ezen az estén nem meglepő módon én készítettem el. Vikiékkel gyakran összejárunk, amolyan kibővült velük a család alapon és amellett, hogy jókat beszélgetünk az sem mellékes ilyenkor, hogy igencsak bőségesen hódolunk a gasztronómia mindennemű oltára előtt. Na bumm! Szeretünk enni és inni is. Sokszor mértékkel, de többször mérték nélkül.

Kell az ilyen, csak ajánlani tudom. És ha ti is olyan ajándékkal tudtok hazatérni egy ilyen vacsiról, mint amilyennel nekem sikerült, hát én mondom, nagy szerencsétek van! Mert ki ne örülne egy nagy marék szárított vargányának és trombitagombának?
Az öröm kétszeres volt, mivel másnap, amikor pakoltam ki az előző napi hozzávalókat, hirtelen nem értettem, hogy mi a fene van abban a bizonyos befőttes üvegben. Aztán eszembe jutott, hogy Viki nagy felindultságában csomagolta el nekem (amit lehet, hogy azóta megbánt, vagy ő sem emlékszik rá) és erőszakolta bele a táskámba.

Mivel kicsit sajgott a fejem nem sokat gondolkodtam azon, mi legyen a sorsa. Olyan levest rittyentettem belőle röpke fél óra alatt, hogy azonnal ki is neveztem életmentő gombalének, hogy az Isten áldja meg ezt a földi csodát a másnaposok nevében.
De hogy került a rukola a levesbe? Nagyon egyszerűen. Kedvenc évszakom Edit ( Ősz Edit) a minap vicces helyzetbe került a rukolával. Tésztát evett volna, rákkal, borsmustárral, de se a tészta, se a rák nem érkezett meg, csak a salátalevelek. Szegény ott állhatott döbbent arccal és arra gondolhatott, hogy mi vagyok én Ba.d meg! Kecske? Mit lehet kezdeni egy adag zölddel ha magában nem szeretjük és éppen ahhoz sincs kedvünk, hogy pár nap múlva kényszerbéő ráfanyalodjunk? Hát, elárulom van megoldás és sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk.
Pesztót varázsolunk, töményet, ízeset.


Recept

20 dkg szárított gomba, langyos vízbe beáztatva (1 liter)
2 db sárgarépa kockázva
2 db petrezselyem gyökér kockázva
1 fej vöröshagyma finomra vágva
1 csokor friss petrus finomra vágva
2 gerezd fokhagyma zúzva
2 dkg vaj
3 ek olaj
1 dl főzőtejszín
1 ek tárkonyecet vagy citromlé
só (borsot nem használok, mert a rukola éppen elég borsízű)

A pesztóhoz

1 doboz rukola ( vagy amennyi maradt)
1-2 gerezd fokhagyma
1 ek pirított fenyőmag ( lehet mogyi,mandula, dió is)
1 ek reszelt parmezán ( vagy valamilyen kemény sajt)
1 kk durva szemű só
1-2 dl olívaolaj ( ha egész doboz a sali 2, ha kevesebb, az olaj is)

Egy edényben olvaszd össze a vajat és 3 ek olajat. Pirítsd meg rajta a hagymát, sózd, majd a gomba áztatólevéből 3-4 kanálnyi folyadékkal főzd puhára. Add hozzá a répát, 3-4 perc múlva a gyökeret is a fokhagymával. 3-4 percig kevergesd, majd öntsd fel az átszűrt gombalével. 8-10 perc főzés után adj hozzá 2-3 dl vizet és a gombákat. A tejszínt egy edényben az ecettel és 1 dl meleg levessel keverj el és add a leveshez. Forrald 1-2 percig, kóstold meg. Ha nem elég ízes, sózd. Keverd bele a finomra vágott petrus felét, a maradékot tálaláskor add hozzá.

A pesztóhoz az összes összetevőt tedd egy henger formájú edénybe. Én bögrében csináltam. Majd egy botmixer segítségével pürésítsd, hogy egy homogén masszát kapjál. Ha nem elég híg, adhatsz hozzá egy kis olajat. Ha 2-3 hétig el akarod tartani, adj hozzá 1 kk citromlevet. Tedd zárható üvegbe és zárd le olajréteggel. Így nem fog oxidálódni. Lehet használni tésztához, kenheted pirítósra, összekeverheted sajtkrémmel és mártogathatod tortillával.

Ez egy nagyon egyszerű és igen tartalmas étel. Aki kedvet érez, galuskát is szaggathat bele és akkor remek egytálétellé léphet elő ez a ripsz-ropsz fogás. Tényleg csak zutty bele mindent és már kész is a mennyei manna. Tálaláskor a tányérba kimert levesre adj egy bátor kiskanálnyi pesztót és gondolj arra, hogy ez a leves nem egy egyszerű leves. Ha ezt elkészíted, feljebb kerültél egy szinttel, mert olyan ízeket mertél kombinálni, ami csak bátor és belevaló konyha kedvelőkre jellemző.
Természetesen friss gombából is elkészíthető, de ilyenkor, télvíz idején a boltokban is kapható szárított verzió is kiválóan megfelel.

Viki! Köszi az útravalót! Isten tartsa meg jó szokásodat! És anyukádét is!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése