2011. március 2., szerda

Kezdődjék az utazás! Halló! Halló! Ez a kagyló nem vezeti a hangot!



Ígéretemhez híven folytatom a leves vonalat, próbálom egyensúlyba hozni az elmúlt hét eszméletlen kicsapongásait. 3 napja nem futottam, szóval kalória terén sem vagyok annyira rákényszerítve a zabálásra, így muszáj odafigyelnem, hogy mit is veszek magamhoz, hogy úgy mondjam: orálisan. Már tegnap megszületett a mai ötlet, kagyló leves lesz a napi bevetőm, régóta tervezem, hogy eltengeresedem kicsit. Nincs is annál jobb, mikor főzés közben hagyod magad elkalandozni és élvezed azt a hangulatot, amit akkor éreznél, ha valóban ott lehetnél, ahol adott étel gyakorta megfordul a nemzet asztalán. Imádok így utazgatni, kultúrákkal ismerkedni. Kellemes ez akkor, ha az ember emlékekből merítkezik, de az sem okoz kisebb eksztázist, amikor olyan nemzetek ízeit próbálgatom, ahová jó volna egyszer eljutni és végigenni az adott hely jellegzetes ételeit.

Be kell valljam, most is kelet felé tekingettem, amikor az ízeket alakítottam. Főzném én ezt magyarosan, ha találnék rá receptet, de tudva levő, hogy kicsiny hazánk nem igazán az a kagyló nagyhatalom, leszámítva persze azokat a ronda, óriási dunai kagylókat, amiket én még bottal sem piszkálnék meg, nem hogy megegyem. Ha jobban belegondolok, most, hogy szembesítettem magamat a tényekkel, igencsak rájöttem, hogy nem is biztos, hogy annyira kelet az a kelet, van ebben egy kis olaszos vonó is, hogy a Mammák kedvében is járjak kicsit. Imádom, imádom, imádom! Ezt a levest bármikor jó elszürcsölni! Tessék!


Recept

fél kg héjas kagyló (fagyasztott is jó, talán még a konzerv is belefér)
1 kisebb fej vöröshagyma vékonyra szeletelve
10 cm póré félre karikázva
2 gerezd fokhagyma finomra vágva
2 cm gyömbér vékonyra csíkozva
1 szál angol zeller vékonyan felcsíkozva
fél piros kaliforniai paprika vékonyra vágva
1 kk piros csili paprika finomra vágva
1 nagy paradicsom meghámozva, kimagozva, apró kockákra vágva
1 kisebb édeskömény vékonyra csíkozva a szárrész nélkül
2 ek olaj
2 ek szója szósz
1 ek hal szósz
1 ek osztriga szósz
1 csokor friss koriander vagy friss petrezselyem
só, bors, 1 kk barna cukor
1 liter alap lé vagy víz (alap léért könyörgöm amíg pároljuk a zöldségeket, a nyesedékekből főzzük meg, majd átszűrve adjuk a leveshez)
ízlés szerint lime lé

Egy edényben hevítsük fel az olajat. Ha már majdnem füstöl, adjuk rá a hagymát, kevergessük, picit sózzuk. 2 perc után adjuk hozzá a fokhagymát, csilit, gyömbért majd gyorsan keverjük össze, adjunk hozzá 1-2 ek alap levet. Így nem fog megégni a fokhagyma és nem lesz keserű. Adjuk hozzá a zellert, majd fél percenként a pórét, köményt, paprikát, paradicsomot. Adjuk hozzá a cukrot, a szószokat és a kagylót, majd öntsd fel az alap lével. Lefedve 3-4 percig párold. Ezután kóstolás, utóízesítés. Tálalás előtt a finomra vágott koriander vagy petrezselyem felét add hozzá és forgasd össze. Tálaláskor a maradékkal ízesítsd és kínálj mellé friss lime-ot.

Fontos tudni, ha friss kagylóval dolgozunk, válogassuk ki azokat, amelyek nyitva vannak. Ezek rosszak, nem kell az ügyelet. Miután megfőztük azokat válogassunk ki, amelyek zárva maradtak, mert ezek sem ehetőek. Ne kockáztassunk! A szabály, az szabály! Még, ha unalmas is a papolás.

Nos, nekem sikerült az utazás, pedig semmilyen bódító szert nem vettem igénybe. Esküszöm! Én csak az illatokkal repültem! Gyertek Ti is! Ki ér oda elsőnek?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése